
Během víkendu byl častým cílem dárců ražený úsek vedoucí směrem pod Královskou oboru.
Přes sychravé podzimní počasí byl v okolí tunelových úseků Brusnice, Dejvice i Královská obora během celého víkendu až nezvykle čilý provoz. Lidé odložili předvánoční nákupy a hromadně se zapojili do veřejné sbírky. „Za celý den jsem přivítal desítky delegací s významnými osobnostmi veřejného života a když už padla tma a televizní štáby odjely, náhle přichází ke stavbě drobná stařenka a v třesoucích rukách přináší trochu hlíny v malém květináči – jen tolik, kolik sama unese,“ popsal mluvčí Metrostavu František Polák dojemnou scénu, která se odehrála v sobotu večer poblíž křižovatky Malovanka.
VEŘEJNÁ SBÍRKA V ŘEČI FAKTŮ A ČÍSEL
Během stavby tunelu Blanka vyhloubili dělníci 2 214 000 m3 zeminy. Při faktoru zhutnění 1,4 to znamená, že je třeba vrátit zpět přibližně 3 miliony kubíků. Jako zajímavost uvádíme, že na pokrytí státu Texas (USA) je potřeba 230 srovnatelných tunelových komplexů, aby byl pokryt vytěženou zeminou do výšky alespoň jednoho milimetru.
Pro lepší představu laické veřejnosti vypracovali odborníci z Českého báňského úřadu příklad, kde byl jako modelová jednotka zvolen běžný plastový truhlík Siesta Standard (objem 16 litrů), oblíbený mezi chalupáři a drobnými pěstiteli. Ke kompletnímu zasypání tunelu Blanka postačí, pokud se každý občan České republiky dostaví jednou za rok na místo stavby a vysype zde do prostoru určeného odborným dozorem obsah jednoho truhlíku Siesta Standard, zaplněného kvalitní zeminou.

Při zachování uvedeného harmonogramu bude možné uzavřít veřejnou sbírku a úspěšně dokončit zasypávání tunelu už v roce 2033. Počítá se tedy s časovým úsekem, který bude o 17 let kratší, než trvalo vybudování Národního divadla od roku 1844 (první návrhy českých vlastenců) do 11. června 1881, kdy se konala premiéra Smetanovy Libuše na počest návštěvy korunního prince Rudolfa.
O aktuální situaci kolem sbírky na zasypání tunelu Blanka mluvil v neděli na Radiožurnálu primátor Prahy Tomáš Hudeček: „Jsme hrdý a sebevědomý národ a když jsme si sami dokázali postavit Národní divadlo, určitě se nám podaří zasypat i ten tunel.“ Primátor v rozhovoru popsal i nervózní atmosféru na magistrátu, když se spolu s ostatními radními rozhodl pro vyhlášení sbírky, navzdory obavám, jak lidé celou věc přijmou. „Hodně nám pomohlo, když sbírku hned v pátek večer několik hodin po zveřejnění podpořil Karel Gott – to už jsme věděli, že máme téměř vyhráno,“ prozradil Hudeček.
Pomoc přislíbila policie i dopravní podnik
Další osud jedné z nejvýznamnějších staveb v Praze není lhostejný ani Policii ČR, včetně celostátních útvarů. „Až dokončíme realizaci a dokumentaci kontrabandu, můžeme uvolnit část zabaveného zahradního substrátu z growshopů na sbírku pro zasypání Blanky,“ sdělil šéf Národní protidrogové centrály plk. Mgr. Jakub Frydrych.
Občané zapojení do sbírky se dočkají výrazné úlevy při používání hromadné dopravy v metropoli. „Rozhodli jsme, že každý, kdo pojede MHD směrem k tunelu a bude mít u sebe alespoň 5 kg hlíny, nemusí platit jízdné. Doufáme, že toho lidé nebudou zneužívat,“ uvádí se v tiskové zprávě pražského dopravního podniku, podepsané generálním ředitelem Jaroslavem Ďurišem.
Nad kontroverzním darem se vznáší stín pochybností
Se symbolickou hrstí hlíny dorazil na staveniště i mluvčí Sudetoněmeckého landsmanšaftu Bernd Posselt. „Tuto rodnou hroudu si v roce 1946 odnášela ze své domoviny má babička, aby měla při sobě alespoň nějakou vzpomínku na vlast. Doufám, že tento dar, který má pro naši rodinu nevyčíslitelnou hodnotu, přispěje ke smíření mezi našimi národy,“ oznámil bavorský politik v krátkém prohlášení před novináři.

MR. GORBACHEV, TEAR DOWN THIS WALL! Z nedávné historie dobře víme, že je mnohem obtížnější správně bořit, než špatně stavět.
Metrostav zatím neuvedl, zda Posseltův dar přijme. Nesouhlas s jeho začleněním do sbírky už vyjádřil předseda Českého svazu bojovníků za svobodu Jaroslav Vodička. Vedení ČSBS požaduje geologickou analýzu daru, aby se vyloučila možnost, že jde ve skutečnosti o pokus umístit část území Spolkové republiky Německo uprostřed našeho státu. „Podobný precedent jsme tu už měli za 2. světové války v případě Gdaňsku a zejména výcvikového prostoru SS na Neveklovsku, který byl fašistickým klínem vraženým do českých zemí. Stejný trik použili revanšisté i po válce v Berlíně, takže je skutečně čeho se obávat,“ varuje Vodička.
Pochybné alternativy magistrát odmítá
Vedle spontánního přijetí ze strany veřejnosti má sbírka na zasypání tunelového komplexu i řadu oponentů, kteří argumentují možností alternativního využití vyhloubených prostor.

Hovoří se o transformaci stavby na velkopěstírnu hub nebo o prostém rozdělení objektu mezi občany Prahy, kteří nemají sklep. Zájem médií a politickou podporu má šanci získat i projekt sportovní legendy Kateřiny Neumannové, která navrhuje v podzemních prostorách vybudovat permanentní běžeckou stopu s využitím instalované vzduchotechniky k simulaci vysokohorských podmínek.
Primátor Hudeček ale podobné úvahy odmítá jako potenciálně nebezpečné: „Žádný z navrhovatelů nepředložil realizovatelnou studii, ze které by vycházely jasné ekonomické údaje, včetně možných dopadů na budoucnost města.“ Magistrát podle slov primátora nemůže dopustit, aby v případě krachu zůstal pod Prahou volný a nevyužitý podzemní prostor. „Již z dějin starého Říma víme, že se takové prostory často stávají útočištěm náboženských pomatenců a vznik nějaké nové a silné církve si za současné křehké situace ve věci církevních restitucí nemůžeme dovolit,“ upřesnil Hudeček.
článek obsahuje product placement
|
Tunel Blanka se má napojit na zamýšlený kanál Dunaj-Odra-Labe a propojit jej tak s metropolí. Takže se nakonec bude kopat až ke Kostelci n/L. Díky převýšení vznikne u výpustě do Vltavy ohromný potenciál pro jednu vodní elektrárnu, která bude citlivě zabudována do panoramatu Prahy a pokryje spotřebu okolních budov. Odbočka kanálu navíc bude sloužit k přímému zásobování Hradu, v jehož bezprostřední blízkosti bude protékat, moravským a maďarským vínem.
mě odsud policajti vyhodili! Chtěl jsem tam vysypat pár pytlů s použitým pískem ze záchodku naší Micinky…. kruci, táhnul jsem se s tím přez celou Prahu.
Jak se tady píše o těch sklepích – to je ztracený… Byla jsem tam a viděla to na vlastní oči. Ta firma, co to chce protlačit na radnici už má i seznamy, kde nejlukrativnější sklepy jsou dávno zabraný. Nejbližší volný sklep je 370 metrů od vchodu. Moje kamarádka Máňa přesně na tohle doplatila, tahá kýble s uhlím kdoví odkud… Nene, rozhodnutí radnice je směroplatný, zasypat a hotovo!
My jsme s mými kolegyněmi u nás v práci daly hlavy dohromady. To víte, každý má v tom našem kraji nějakou zahrádku, no a na té zahrádce obvykle kompost, protože šetrná hospodyňka, nenechá ani snítku travičky na zmar, natož aby ji házela do kontejneru na bioodpad. S hrdostí musím oznámit, že díky naší celopodnikové sbírce jsme schopni už nyní (!) odeslat do Prahy našimi firemními nákladními vozy 170 tun nejkvalitnějšího kompostu. Zároveň vysíláme do Prahy našeho zástupce, předsedu naší závodní rady, pana Vohrabíka, aby jednal s panem prezidentem, ministrem zemědělství a primátorem Prahy o našem revolučním návrhu. Naši experti totiž po dlouhém výzkumu, mnoha výpočtech a bezesných nocích došli k závěru, že nejrentabilnějším využitím nedokončeného tunelu Blanka, by bylo zahájení pěstování žampionů ve velkém, právě na našem kvalitním východočeském kompostu. Věříme, že náš hlas bude vyslyšen a my budeme moci být zase hrdí na chytrou hlavu českého člověka. Zdraví vás kolektiv žen podniku Agrokom. Východočeskému kompostu zdar!
Přestaňte hloupě spekulovat. Je na každém z nás, aby přispěl trochou hlíny. Jsem hrdý na to, že jsem Čech a věřím, že se dokážeme opět spojit a vyřešit tento problém. Určitě by neškodilo zapojit do projektu i mládež. Jistě by se mladí při takové brigádě nečemu přiučili a poznali skutečnou práci, místo lámání laviček v parku a lelkování. A nepracující by měli nosit hlínu také povinně. Chceš dávku? Tak sypej…
Jak muze nejakej debil srovnavat blanku s narodnim divadlem. To je dost velkej rozdil. Kazdymu je blanka ukradena spis kazdyho stve.
samozřejmě to je nesrovnatelné. Do Národního divadla se na jevistě stěží vejde jeden autobus. Ani nevím, kudy by se tam dostal.
Zatímco v tunelu Blanka může stát až 2864 osobních i nákladních aut ve frontě za sebou libovolně dlouhou dobu!
2864 automobilu odpovida, pri jejich tesnem serazeni za sebou, 171 fotbalovym hristim. Pokud bychom tyto automobily naskladaly na sebe, vytvori vez vysokou jako 1241 slonu.
ale to je zaujimave pan kolega! pretoze ked vydelite 1241 slonu 171 futbalovymi ihriskami, dostanete cislo 7,257. Ked nasledne vynasobite toto cislo 365 dnami, dospejete k hodnote 2648,9. A tu prichadza numerologicka pointa, 2648 a 2864 pozostavaju z rovnakych cisiel! Hrozim sa predstavy, co vsetko to moze v dnesnej spolocnosti spoliehajucej sa na doveryhodne informacie znamenat!
Navíc je to naprosto stejné číslo, které dostaneme i šestou odmocninou z úplatku, který dostal Pavel Bém při podpisu smlouvy.
S netradičním řešením přišlo také pražské občanské sdružení, které každoročně pořádá soutěž Miss Kompost.
Pohledem na mapu se zakreslenou Blankou jim tvar tunelu připomněl zažívací trakt. To už nebylo daleko od revolučního nápadu, aby se prostory tunelu využily jako přirozený trávící systém Hlavního města Prahy.
Rozpracovaný projekt počítá se zavážením bilologicky rozložitelného odpadu vstupním portálem na Malovance. Postupným pohybem vpřed a částečně i přirozeným spádem směrem ke konci tunelu se hnijící bioodpad stane kompostem a kloakou nedaleko Trojského ostrova se dostane na světlo boží.
Nápad byl vřele přivítán ekologicky smýšlejícími občany městské části Břevnov, zatímco v Troji jsou z budoucí nadílky poněkud rozpačití. Poukazují, že pokud občané Strahova, Hradčan, Břevnova a Bílé Hory nebudou se svým bioodpadem dostatečně disciplinovaní, mohlo by se stát že bude v Troji brzy velké nadělení.
Iniciativa GAY Pride Praha se nápadu vřele chytla a upozornila, že prostor kolem pomyslného řitního otvoru Blanky by se mohl využívat pro happeningy jejich subkultury.
Zastupitelstvo se návrhu ještě oficiálně nevyjádřilo, ale je jisté, že Praha má zřejmě své největší orgány právě na Magistrátu.
Pokial sa tyka zhutnovania, mal by prazsky magistrat oslovit skutocnych odbornikov, s dlhorocnymi skusenostami, a nie nejaku verejnost. Napriklad Madarske ministerstvo geopatogennych zon (A magyar minisztérium geopathic zónák, http://www.mmgz-wtf.huna) ma celu sekciu skusenych expertov, ktori sa mimo inych projektov, venovali posledne desatrocia uspesnemu zasypaniu kanalu Nagymaros (casti povodneho Gabcikovo – Nagymaros) v povodne juznej casti Slovenska a Uhier (teraz oblast nachadzajuca sa v dnesnom Madarsku).
Taktiez sa mi javi faktor zhutnenia 1,4 znacne prehnany. Predpokladam, ze redaktorka Potuckova vychadza z vedeckych studii publikovanych Doc. Ing. Kamilou Weiglovou, CSc. a Ing. Lumírom Mičou, Ph.D., ktori popisuju, ze „proces hutnění se zpravidla navrhuje ve třech fázích, přičemž závěrečná fáze má za cíl především odstranění vzniklých a zbylých nerovností. Součástí metodiky je doporučení v praxi ověřených zhutňovacích sestav, včetně údajů o pracovní rychlosti a počtu pojezdů válců v jedné stopě…“ nebudem zatazovat odbornu stavbarsku verejnost, ktora pravidelne cita Infobaden, o uz zname citacie z vyskumu. To podstatne sa podarilo vedcom nezabudnutelnym sposobom zhrnut na zaver vyskumu – pri odhadovanom faktore zhutnenia vyssom ako 1.2, sa zasadne neodporuca pouzivanie mestskej hromadnej dopravy, a to ani pri zhorsenom pocasi!!! Mnozstvo dopravovanej zeminy a ocakavany pocet dobrovolnikov by mohol znemoznit kazdodenne cestovanie sta-tisicom prazskych dochodcov za vyhodnymi predvianocnymi zlavami, co by viedlo k humanitarnej katastrofe biblickych rozmerov.
A sakra, co teď pojmenují po Klausovi … tohle měl jisté.