Brno mění své priority. Musí se kvůli tomu přejmenovat

Rok po vzniku brněnské City Identity a téměř tisíc let po svém vzniku čeká Brno další velká změna. Brněnští radní na prvním poprázdninovém zasedání odsouhlasili změnu jedné ze čtyř základních priorit města. Původní “blízkost” v identitě a názvu města symbolizovaná písmenem “B” tak od nového roku nahradí “koncepce” s písmenem “K”.
Urbanistická zajímavost moravské metropole. Slavnostně odhalena 18. září 2010 za účasti obyvatel Krna (dříve Brno) a iniciátora projektu primátora města Bc. Romana Onderky, MBA.

Před Brnem nyní stojí nepříjemná povinnost se přejmenovat, aby název města odpovídal nové verbální prioritě. Blízkost už bohužel neodpovídala představě města o územním rozvoji.

„Nezávislý audit prokázal, že verbální priorita blízkosti se neslučuje s naší stavební prioritou přesunout osobní vlakové nádraží o kilometr na jih, autobusové nádraží dočasně zrušit, a na jeho místě postavit kopii Vaňkovky,” vysvětluje změnu městské identity vedoucí kanceláře strategie města Marie Zezůlková.

Brno je městem neustálé proměny.

Brno by kvůli své “blízkosti” rovněž mohlo přijít o evropské dotace, částečně financující přestavbu železničního uzlu. “Nádraží je stavba celoevropského významu a EU tam tu blízkost vidí nerado, je to pro ně paradox,” upřesňuje Zezůlková.

Podobnému problému přitom Brno nečelí poprvé. Krátce po představení identity magistrát v tichosti vyměnil původní prioritu “bezpečnosti” za aktuální “blízkost”. “Tehdy se aktualizace priorit obešla bez následků, shodou okolností se emergentní priorita verbálně shodovala s prioritou obsoletní,” připomíná Zezůlková. Pro vyškrtnutí bezpečnosti se tehdy radnice rozhodla po zatčení opilého řidiče na Merhautově ulici. Brno tak mohlo zůstat Brnem i s novou prioritou.

Koncepce je signál občanům

Do roku 2012 Brno vstoupí s prioritou “koncepce”, která způsobí nejen změnu ve způsobu rozhodování zástupců metropole, ale i v názvu, pod kterým obyvatelé a návštěvníci znají město pod Petrovem. Rebranding moravské metropole bude první prověrkou nové koncepční strategie.

Centrum Krna

“Moderní města uvažují především koncepčně a pro Brno se jedná o důležitý zlom oproti nekoncepční minulosti. Prioritou koncepce chceme obyvatelům i návštěvníkům Brna vyslat jasný a srozumitelný signál,” vysvětluje změnu Zezůlková. “Změna ovlivní město nejen zevnitř, ale i navenek. Vzhledem k verbálnímu sepjetí priorit a názvu města se rada usnesla na přejmenování Brna na Krno. Nové priority tedy budou Koncepce, Rozvoj, Nápaditost a tak dále,” dokončuje svůj výklad.

Historie zná mnoho příkladů změny názvu měst i firem. Z české minulosti vzpomeňme na zlínský Gottwaldov, televizi Prima (původně Premiéra) nebo všechy české mobilní operátory. Obvykle se jedná o nemalou investici, kterou provází dlouhodobá reklamní kampaň a rebranding všech souvisejících značek. V případě Krna se jedná například o Krněnské kulturní centrum, Dopravní podnik města Krna či samotnou kampaň Žít Krno a nedávno představený projekt myKrno.

“Identitou a sloganem Žít Krno začínáme. Na adrese krno.cz/zitkrno se ode dneška mohou budoucí Krňané seznámit s novým sloganem a osvojit si své nové priority,” upozorňuje na spuštění nové prezentace Zezůlková.

První kritické hlasy

Ne každý je ovšem novinkou nadšený. Část kritiků se domnívá, že změna jedné z priorit je pouze zástěrkou pro prozaičtější důvod: při startu kampaně „Žít Brno“ nezvládli úředníci připravit online prezentaci na snadno zapamatovatelné adrese, a nyní se prý pokoušejí situaci zachránit nikoliv dohodou s jejím majitelem, ale změnou názvu města a využitím volné domény.

Mince s neplatnou ražbou bude ČNB vyměňovat do června 2012.

Objevily se též spekulace, že přejmenování je zoufalou reakcí úředníků na nedávno uniklý rozsudek Ústavního soudu, který znamená zánik Brna v jeho současné podobě a jeho hranice vrací do situace po první světové válce.

Jiné hlasy se obávají série dalších změn priorit, které povedou k postupnému zmizení všech zbytků brněnské identity, což ostatně nepopírá ani její šéfka Zezůlková: “Nevylučujeme, že to není poslední změna. Priority budeme pravidelně aktualizovat podle ekonomické a společenské situace.” Nahrává tak všem, kteří namítají, že město investuje příliš peněz do bezobsažných frází a vlastní image namísto promyšlených projektů.

“Zdali změna názvu městu Krnu s Koncepcí na prvním místě prospěje, to ukáže teprve čas, ale už teď se jistě můžeme těšit na celou řadu zajímavých nápadů. Myslím, že to z Krna dělá světový unikát,” loučí se s novináři vždy usměvavá inženýrka Zezůlková.


převzato s laskavým svolením Oficiálního zpravodajského portálu našeho největšího města Brna

Související články:
Oficiální protest proti přejmenování města Brna na Krno

Uhradit koncesionářský poplatek

Další zprávy: