Před Brnem nyní stojí nepříjemná povinnost se přejmenovat, aby název města odpovídal nové verbální prioritě. Blízkost už bohužel neodpovídala představě města o územním rozvoji.
„Nezávislý audit prokázal, že verbální priorita blízkosti se neslučuje s naší stavební prioritou přesunout osobní vlakové nádraží o kilometr na jih, autobusové nádraží dočasně zrušit, a na jeho místě postavit kopii Vaňkovky,” vysvětluje změnu městské identity vedoucí kanceláře strategie města Marie Zezůlková.
Brno by kvůli své “blízkosti” rovněž mohlo přijít o evropské dotace, částečně financující přestavbu železničního uzlu. “Nádraží je stavba celoevropského významu a EU tam tu blízkost vidí nerado, je to pro ně paradox,” upřesňuje Zezůlková.
Podobnému problému přitom Brno nečelí poprvé. Krátce po představení identity magistrát v tichosti vyměnil původní prioritu “bezpečnosti” za aktuální “blízkost”. “Tehdy se aktualizace priorit obešla bez následků, shodou okolností se emergentní priorita verbálně shodovala s prioritou obsoletní,” připomíná Zezůlková. Pro vyškrtnutí bezpečnosti se tehdy radnice rozhodla po zatčení opilého řidiče na Merhautově ulici. Brno tak mohlo zůstat Brnem i s novou prioritou.
Koncepce je signál občanům
Do roku 2012 Brno vstoupí s prioritou “koncepce”, která způsobí nejen změnu ve způsobu rozhodování zástupců metropole, ale i v názvu, pod kterým obyvatelé a návštěvníci znají město pod Petrovem. Rebranding moravské metropole bude první prověrkou nové koncepční strategie.
“Moderní města uvažují především koncepčně a pro Brno se jedná o důležitý zlom oproti nekoncepční minulosti. Prioritou koncepce chceme obyvatelům i návštěvníkům Brna vyslat jasný a srozumitelný signál,” vysvětluje změnu Zezůlková. “Změna ovlivní město nejen zevnitř, ale i navenek. Vzhledem k verbálnímu sepjetí priorit a názvu města se rada usnesla na přejmenování Brna na Krno. Nové priority tedy budou Koncepce, Rozvoj, Nápaditost a tak dále,” dokončuje svůj výklad.
Historie zná mnoho příkladů změny názvu měst i firem. Z české minulosti vzpomeňme na zlínský Gottwaldov, televizi Prima (původně Premiéra) nebo všechy české mobilní operátory. Obvykle se jedná o nemalou investici, kterou provází dlouhodobá reklamní kampaň a rebranding všech souvisejících značek. V případě Krna se jedná například o Krněnské kulturní centrum, Dopravní podnik města Krna či samotnou kampaň Žít Krno a nedávno představený projekt myKrno.
“Identitou a sloganem Žít Krno začínáme. Na adrese krno.cz/zitkrno se ode dneška mohou budoucí Krňané seznámit s novým sloganem a osvojit si své nové priority,” upozorňuje na spuštění nové prezentace Zezůlková.
První kritické hlasy
Ne každý je ovšem novinkou nadšený. Část kritiků se domnívá, že změna jedné z priorit je pouze zástěrkou pro prozaičtější důvod: při startu kampaně „Žít Brno“ nezvládli úředníci připravit online prezentaci na snadno zapamatovatelné adrese, a nyní se prý pokoušejí situaci zachránit nikoliv dohodou s jejím majitelem, ale změnou názvu města a využitím volné domény.
Objevily se též spekulace, že přejmenování je zoufalou reakcí úředníků na nedávno uniklý rozsudek Ústavního soudu, který znamená zánik Brna v jeho současné podobě a jeho hranice vrací do situace po první světové válce.
Jiné hlasy se obávají série dalších změn priorit, které povedou k postupnému zmizení všech zbytků brněnské identity, což ostatně nepopírá ani její šéfka Zezůlková: “Nevylučujeme, že to není poslední změna. Priority budeme pravidelně aktualizovat podle ekonomické a společenské situace.” Nahrává tak všem, kteří namítají, že město investuje příliš peněz do bezobsažných frází a vlastní image namísto promyšlených projektů.
“Zdali změna názvu městu Krnu s Koncepcí na prvním místě prospěje, to ukáže teprve čas, ale už teď se jistě můžeme těšit na celou řadu zajímavých nápadů. Myslím, že to z Krna dělá světový unikát,” loučí se s novináři vždy usměvavá inženýrka Zezůlková.
převzato s laskavým svolením Oficiálního zpravodajského portálu našeho největšího města Brna
Související články:
Oficiální protest proti přejmenování města Brna na Krno
|
Krno jako nová Koncepce. Proč ne?! Ten nedávno vztyčený dosti naducaný penis na náměstí Svobody lze v rámci nové Koncepce Brňákům opravdu závidět!!! K dokonalosti tam ještě chybí postavit pí..
Jako rodilý obyvatel štatlu se s novým názvem identifikuju. Celý život mi vadila ta asociace Brna s tím nepříjemným Brrrr….Krno má v sobě krásu.
Spíš K jako kokoti, to má být nějaký špatný vtip?
ne, to má být dobrý vtip ;-)
Dobry napad, jak ozivit ekonomiku. Dokazete si predstavit, co letaku a vizitek se bude muset pretisknout.
Oživit ekonomiku?? Pane Ferna, vy budete asi Pražák, co? My Brňané (teda teď už vlastně Krňané, je to nezvyk) totiž ten jejich rembrandink zaplatíme všichni pěkně z místních daní, víme? Jako ta změna názvu byla nutná, to bylo jasný už dávno – ale musí to všechno stát takový spousty milijónů? Dyť si vemte třeba takový ty cedule na začátku města když přijíždíte autem, víte co myslim? No, ty. Dyť by přece stačilo lacino odkoupit vyřazený cedule od města Krnov a přetřít to „v“. Plechovku bílý barvy už dneska seženete v každý drogériji. Ne, oni musí nechat vyrobit úplně nový drahý cedule. Minulej tejden už je začali osazovat, viděl jsem to na vlastní oči. A tak je to se vším! Pak se ale nemůžeme divit, že se v městský pokladně nenajde blbejch pár stovek tisíc na benál do tý rakety na Svoboďáku. Dyť ten chudák kosmonaut tam dřepí už jakou dobu! Zatim z něj jen odpadávaj nějaký kuličky, ale co když to nepřežije? To ho nikomu neni líto?? No. Tak to si myslí spruzení Brňáci. Krňáci, sakra.