Sport Bar na Palmovce, kde začala tragická anabáze pacienta | zdroj: Mapy hazardu
Zraněného muže, kterého ve středu z Palmovky na Praze 8 vezl vůz záchranné služby, chtělo přijmout zároveň hned sedm nemocnic v hlavním městě. Dispečink pražské záchranky nemohl rozhodnout, ve které nemocnici pacienta předat, protože posádka sanitního vozu nevhodnou komunikací vzbudila mylný dojem, že převáží miliardáře Janečka.
Tuto komunikaci bohužel zachytili i zástupci nemocnic a dlouhých 83 minut od tísňového volání pak trvalo jejich tvrdé vyjednávání o hospitalizaci pacienta, až nakonec skončil ve stavu neslučitelném se životem v nemocnici na Žižkově. Zesnulý muž, ironií osudu původně považovaný za bohatého matematika, byl předběžně identifikován jako neznámý bezdomovec ve věku přibližně 40 let, který se v posledních týdnech pohyboval poblíž Libeňského ostrova a v okolních hernách, aniž by přitom projevoval alespoň základní matematické schopnosti.
Na vině jsou odposlechy, hájí se pražská záchranka
Je veřejným tajemstvím, že nemocnice ilegálně odposlouchávají rozhovory záchranářů s dispečinkem a často přijímají či nepřijímají pacienty právě na základě této komunikace. Vedení záchranné služby tento stav dlouhodobě kritizuje, přesto však přiznává i svůj podíl viny a připouští výjimečné selhání systému, kdy došlo ke špatnému vyhodnocení bonity pacienta na základě jeho fyzické podoby.
„Ten muž byl celý od krve a z těch rysů, které nebyly pokryté krví, tedy zejména blonďatých kadeří a tří žen, které u něj klečely, v něm záchranáři na místě vyhodnotili miliardáře Janečka,“ vysvětluje mluvčí pražské záchranné služby Mgr. Jiřina Arnoldová a dodává, že hlavní problém nastal až ve chvíli, kdy rozhovor v tomto duchu pokračoval i během převozu. „Jeden ze záchranářů se navíc ještě přes mobil hned pochlubil na Twitteru a tak se o převozu domnělého miliardáře dozvěděly i ekonomicky slabší nemocnice, které odposlechovou technologií nedisponují,“ upřesňuje Arnoldová.
Sanitka transportovala pacienta z Palmovky nejprve do nejbližší nemocnice Na Bulovce. Když byl vůz záchranné služby v Budínově ulici na dohled od zvedající se závory, posádka dostala pokyn, aby vyrazila do Vinohradské nemocnice, jejíž zástupce se právě seznámil s osobními údaji pacienta a nabídl v rámci programu elektronické dražby pacientů vyšší částku. Záchranáři pak už téměř zahýbali u hotelu Don Giovanni do Vinohradské nemocnice, když se ozvala Všeobecná fakultní nemocnice se svojí nabídkou. Do konce uzávěrky pro ukončení licitace však chybělo ještě bezmála třicet minut. Sanitka tak postupně v souladu se vzestupem ceny putovala přes Ústřední vojenskou nemocnici do Thomayerovy nemocnice, aby přes nemocnici v Motole dorazila až do Nemocnice na Františku, kde mohl lékař těsně před uplynutím lhůty pro podání nabídek konstatovat pouze smrt. Ani to však vozu záchranné služby nezabránilo v odjezdu za nejvyšší nabídkou do Nemocnice v Kubelíkově ulici na Žižkově, která však paradoxně ani nemá vlastní patologické oddělení.
Ministerstvo zdravotnictví pracuje na nápravě
Na tragickou událost už reagoval šéf resortu zdravotnictví a rozhodl o postihu všech zúčastněných subjektů. Současně doporučil lidem, co se chystají na kolaps, při kterém budou rozhodovat minuty, aby se snažili vypadat pokud možno standardně. „Jakákoli podoba s někým významným nebo zanedbaný zjev jsou rizikové faktory, a když se obě tyto podmínky vyskytnou v jednočinném souběhu, riziko výrazně stoupá,“ uvedl ministr Svatopluk Němeček během prezentace nového vládního programu zdravotní prevence a včasné diagnostiky.
Na ministerstvu rovněž připravují novelizaci zákona o derivátech zdravotního pojištění, kde by byl lépe definován způsob podávání nejvýhodnějších nabídek nemocnic na hospitalizaci pojištěnců, o které je největší zájem. Současný systém považuje Němeček za zastaralý, protože hlavní slovo má vedení nemocnic, a to může licitaci o pacienty doslova zablokovat, pokud se rozhodne získat klienta za každou cenu.
Nový systém urychlí příjem pacientů
Ministr chce prosadit, aby se do licitace mohli zapojit všichni lékaři. Každý lékař z nemocnice bude přímo propojen s dispečinkem záchranné služby a bude mít čtyři plusové a dva minusové hlasy, které může udělit nejméně perspektivním pacientům. Všechny hlasy budou mít stejnou váhu, tudíž za každý plusový hlas se jeden bod přičte a za každý minusový jeden bod odečte.
„Pacienta v sanitce pak získá nemocnice, která mu přidělí nejvyšší počet hlasů. Hlasování bude konečné, tedy dodatečné zvyšování nabídek je vyloučeno. Tím se zabrání, aby boj o pacienta trval až do poslední minuty, což se teď tomu nešťastnému bezdomovci stalo osudným,“ vysvětlil Svatopluk Němeček výhody nového systému, díky kterému už nebude možné, aby lidé umírali jenom proto, že se podobají někomu jinému.
Záchranáři promluvili, chystají omluvu
K tragické záměně se postavila čelem posádka inkriminovaného vozu záchranné služby, která se rozhodla z vlastní iniciativy sejít s Karlem Janečkem a omluvit se mu za vzniklé komplikace, neboť nepravdivou informaci převzala většina domácích bulvárních listů. „Je nám to všechno moc líto, ale myslíme si, že kdyby ten muž vypadal jako ostatní běžní bezdomovci, tak by se mu to nestalo. Útěchou a snad i štěstím v neštěstí nám ale může být to, že Karel Janeček to nakonec opravdu nebyl. Nemocnice na Žižkově tak bude potrestána za svoji chamtivost, protože nyní musí uhradit pitvu pacienta, o jehož hospitalizaci tolik usilovala a neváhala k tomu dokonce hrubě porušit mé soukromí na Twitteru,“ konstatoval řidič sanitky Jaromír Šembera.
|
Nechal jsem si vyjet logy z toho dne a musím říct, že to jindy tak seriozní InfoBaden celé dost zkreslil.
Z logů vidět, že hlavní vinu na zpozdění tohoto případu nesou spekulativní transakce, pravděpodobně automatizované, kolem 18 hodiny, na které teprve reagovaly nemocnice.
Každá nemocnice má dneska pochopitelně své informační oddělení, jehož úkolem je mimo jiné monitorovat komunikaci záchranářů a informovat následně nemocniční makléře, ale ty jsou tvořena skutečnými profesionály, kteří podobné situace řeší neustále, a je tudíž nepravděpodobné, že zde došlo k zmiňované záměně.
Spíše si tedy myslím, že to přepískli samotní makléři ve snaze způsobit škody konkurenci vyšroubováním ceny za dotyčný pacientský derivát.
Doufám, že se jedná pouze o mimořádný výpadek serioznosti mého oblíbeného periodika.
Nemocnice postupovaly zcela správně podle aktuální tržní doktríny prvobytně pospolného kapitalismu.
Pouze občas se objeví politováníhodné extremity. Jako například přijetí důchodce M.Ž. do rehabilitačního střediska na Malvazinkách (dříve SANOPS pouze pro pacienty KSČ, dnes Rehabilitační klinika pro majetné)
Naštěstí šlo pouze o předporodní kurz, což se za 400,- Kč včetně DPH dalo zvládnout i s jeho nízkým důchodem a důchodce byl po kursu dále přeložen do jiné, cenově výhodnější destinace.